آموزش مانیتور مداوم قندخون و تقویت انگیزه ی ورزش برای افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2

 11 مه 2016- یک مطالعه ی مقدماتی نشان داد که استفاده از دستگاه CGMیا مانیتور مداوم قندخون به بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 کمک می کند تا انگیزه ی بیشتری برای ورزش داشته باشند.

CGMیک روش غیر تهاجمی برای اندازه گیری مقدار قندخون است این دستگاه بصورت 24 ساعته مقدار قند خون را بوسیله ی حسگری که در زیر پوست بیمار قرار داده شده است، اندازه گیری و بصورت گرافیکی بروی یک دستگاه پوشیدنی نمایش می دهد.

دکتر Jungمحقق دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا میگوید: در این مطالعه ی 8 هفته ای کوچک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت آموزش دادیم که چگونه با استفاده از دستگاه CGMبر مقدار قندخون خود نظارت کنند و میزان ورزش خود را تنظیم نمایند.

شرکت کنندگان به دوگروه تقسیم شدند: به افراد گروه اول استفاده از دستگاه  CGMو اهداف مورد نظر، نظارت شخصی و تأثیر ورزش بر مقدار قند خون آموزش داده شد. به گروه دوم تنها  توصیه های معمول درمراقبت های بهداشتی شامل مراقبت از پاها و مدیریت استرس آموزش داده شد.

 دکتر Jungمی گوید: در گروه استفاده کننده از CGM، میزان پایبندی به برنامه های ورزشی درطول دوره ی مطالعه ، بسیار عالی بود. افراد این گروه یکماه پس از اتمام مطالعه همچنان به ورزش خود ادامه  دادند و در مقایسه با گروه دوم  انگیزه ی بسیار بیشتری برای شرکت در برنامه های ورزشی داشتند.

 او می افزاید: ما دریافتیم که آموزش مهارت های نظارتی شخصی به بیماران و ارائه  CGMبه آنها سبب افزایش اعتماد بنفس درمورد توانایی آنها در ادامه ی فعالیت ورزشی و هدف گذاری ورزشی در زندگی می شود. این نتایج ما را تشویق نمود تا با آنها یک ماه پس از اتمام مطالعه درتماس باشیم درطی  این ارتباط، ما دریافتیم که بسیاری از آنها در برنامه های ورزشی بیشتری ثبت نام کرده و همچنان به انجام ورزش مقید هستند.

ورزش یک جزء اساسی درمدیریت بیماری دیابت نوع 2 و پیش دیابت محسوب می شود و می تواند به تنظیم قند خون کمک کند. دکتر Jungمی گوید: ترکیبی از مشاوره و استفاده ازدستگاه CGMباید توسط پزشکان بعنوان یک گزینه یا رویکرد درمانی در آینده در نظر گرفته شود.

نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetes Technology and Therapeutics journalمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/cgm-training-could-increase-motivation-to-exercise-in-prediabetes-and-type-2-diabetes-98427235.html